Saturday, September 5, 2009

Bersyukur Dengan NikmatNya

Uiks! Entah kenapa iols rasa Ramadhan tahun nie lah yang paling berlainan untuk diri iols. Untuk pertama kalinya iols addinch bersemangat, gigih dan beriya-iya unutk explore setiap bazaar Ramadhan yang ado. Kalau dulu pantang dengar bazaar Ramadhan confirm iols addinch akan melepaskan peluang yang ado untuk explore.


Kalau iols sempat untuk ke bazaar Ramadhan pon iols dah addinch rambang mata untuk beli semua juadah yang ado. Iols akan setakat beli satu jenis makanan dan air katira sajork. Kalau ikutkan tahun-tahun yang sebelum nie, iols akan beli at least 3-4 jenis kuih, 2-3 jenis air, roti jala dan jugak main course. Merasalah meja penuh dengan makanan kann? Dasar nafsu buas. Heheks!


Tapi yang paling berbeza sekali ialah tahun nie buat pertama kalinya iols mencuba-cuba untuk join berbuka puasa di masjid. Memang lainlah rasanya kalau compared to the previous years.
Ingat lagi first time iols berbuka di masjid, rasanya ittewlah kali pertama iols benar-benar menghayati erti berpuasa. Kalau sebelum nie orang cakap berpuasa adolah untuk kita lebih menghargai akan rezeki dan merasai keperitan mereka yang addinch dapat makan semewah kita.


Bayangkan rakyat Bosnia dan Afrika yang sengsara kerana addinch cukup bekalan makanan. Kita pon feeling-feeling jugak jadik macam diorang sebab addinch makan selama sehari. Tapi bila masuk sajork waktu berbuka, merasalah jadik jin kann sebab makanan penuh semeja dek terikutkan sangats nafsu masa kat bazaar Ramadhan. Lepas ittew banyaklah yang dibazirkan sebab addinch larat untuk dihabiskan.


Tapi bila iols berbuka di masjid weols makan beramai-ramai. Tapi yang paling penting uols makan apa sajork yang dihidangkan. Addinch kiralah kalau juadah ittew pedas mahupon dipenuhi sayur ataupon kaang dan yang sama waktu dengannya. Nan adolah untuk demand-demand yerr...


Kita selalu terlupa akan segala kenikmatan yang terhidang di depan mata. Acapkali juga kita terlupa untuk bersyukur dengan rezeki yang diberikan Allah S.W.T. Seringkali juga kita merungut yang makanan yang kita makan addinch sedap, terlampau banyak garam, addinch cukup perencah, terlalu banyak sayur, terlalu pedas, addinch cukup pedas, banana pie yang dah addinch panas lagi dan yang sama waktu dengannya. Tapi cuba bayangkan orang yang kebulur addinch dapat bekalan makanan adokah mereka akan merungut? Adokah mereka demand untuk special request? Mampukah mereka untuk bersuara?


Maka sama-samalah kita bersyukur di atas segala rezeki yang telah diberikan Allah S.W.T.


Occaylah. Iols berangkat setia dulu. Chow Arrivederci~

No comments: